Voeding - Drink jij wel voldoende water?

Drink jij wel voldoende water?Wanneer ik om me heen kijk, zie ik dat 90% van de mensen een verkeerde drink-stijl heeft. Ik vraag mensen weleens “Drink jij wel genoeg water?”… een vraag die ze vrijwel allemaal beantwoorden met “ja”. Als ik hierna doorvraag wat ze dan drinken, komt er als antwoord uit “cola, thee, koffie, vruchtensap”. Het is echter belangrijk om MINIMAAL twee liter water per dag binnen te krijgen.

Deze twee liter is minimaal. Voor elk kopje thee, koffie of glas alcohol wat je drinkt, moet je een zelfde hoeveelheid water bovenop deze twee liter drinken. Thee is zoals velen denken niet dorstlessend, maar het onttrekt juist vocht.

Veel water drinken is tijdens afvallen een van de vergeten trucs die echt werken; het voert snel je afvalstoffen af. Deze stoffen komen namelijk in je lichaam doordat ze vrijkomen uit vetcellen.

Verder is water enorm belangrijk voor een goed functionerende stoelgang. In combinatie met voldoende vezels, zorgt water voor het zacht maken van de ontlasting.

Frisdranken zijn verborgen dikmakers. Deze drankjes leveren allemaal veel calorieën en zitten boordevol slechte geur- en smaakstoffen. Naar mijn mening zijn de enige drankjes die je moet drinken: water, groene thee en eventueel koffie (maar maximaal 3 kopjes per dag).

Veel mensen vinden het moeilijk om water te drinken. Je moet dit rustig opbouwen. Drink per dag 1 glas meer tot je twee liter per dag drinkt (gooi het glas gewoon in een keer achterover als je het niet wegkrijgt). Probeer daarna door te gaan naar drie liter. Dit is ook de manier hoe ik begonnen ben met water drinken. In zomermaanden haal ik met gemak vier liter per dag.

Momenteel zijn er allerlei onderzoeken gaande naar het effect van (veel) water drinken. Los van de vraag of water nu wel of niet zuiverend is voor je huid, haar, stofwisseling e.d. (hierover blijven de meningen verdeeld), besef goed dat het te allen tijde te prefereren is boven alle suikerhoudende of anderszins calorierijke dranken. Wil je gewicht kwijt? Drink dan dus gewoon veel water en laat frisdranken staan.


Datum: 10-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Li schreef:

dit is echt een hele goedde titp!

# 02/01/2012

iemand schreef:

helemaal mee eens maar ik heb ook een tip dan kan je kijken of je genoeg gedronken hebt of niet ALS JE NAAR DE WC GAAT EN JE HEBT GEPLAST KIJK DAN NAAR JE PLAS (klinkt wel gek) EN ALS JE PLAS LICHT ORANJE TOT DONKER ORANJE IS DAN HEB JE NIET GENOEG GEDRONKEN MAAR ALS JE WIT OF HEEL LICHT GEEL GEPLAST HEB BETEKENT DAT DAT JE GENOEG GEDRONKEN HEBT.

# 19/03/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.