Voeding - Vezels

VezelsVezels vormen een belangrijk onderdeel van ons dieet. De wetenschappelijke naam is non-starch polysaccharides (NSP). In feite zijn vezels complexe koolhydraten die niet door ons lichaam kunnen worden verwerkt, maar we hebben ze wel nodig voor een goede darmwerking.

Wat zijn vezels?

Vezels bestaan uit een aantal complexe koolhydraten. Er zijn twee typen vezels: oplosbaar en onoplosbaar (in water). Vezels bevatten geen vitaminen, mineralen en leveren je ook geen energie (calorie├źn). Ze worden niet verwerkt door ons lichaam.

Bonnen van vezels

Vezels zijn alleen te vinden in de celwanden van planten. Voedingsmiddelen zoals vlees, vis en zuivel bevatten geen vezels. Vezelrijke voedingsmiddelen zijn o.a.:

  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta zoals spaghetti, macaroni, penne, lasagne
  • Bruine of zilvervliesrijst
  • Havermout
  • Fruit (bijv. appel, banaan, bosbessen)
  • Linzen
  • Tomaten
  • Wortel
  • Noten (bijv. Pinda's)
  • Kidneybonen

Wat doen vezels?

Vezels zijn essentieel voor een gezonde darmwerking. Als vezels de darmen passeren, nemen ze veel water op. Hiermee zorgen ze voor de aanmaak van meer ontlasting. Het maakt tevens de ontlasting zachter, waardoor het sneller en gemakkelijker uit je lichaam gaat.

(oplosbare) vezels zorgen verder dat voedsel langzamer verbrandt waardoor je langer vol zit. Vezelproducten hebben een lage glycemische index waarde (Gi-waarde). Dit is ideaal als je wilt afvallen, omdat je minder snel gaat eten als je een voller gevoel hebt.

Hoeveel vezels moet ik binnenkrijgen?

In de meeste Westerse landen worden te weinig vezels gegeten (gemiddeld zo'n 12 gram per dag). Voor een gezonde darmwerking moet je 18 tot 32 gram vezels per dag eten. Wanneer je de hoeveelheid vezels die je eet wilt verhogen, moet je dit geleidelijk doen om winderigheid en buikkrampen te voorkomen.


Datum: 08-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.