Voeding - Suiker en afvallen: een slechte combinatie

Suiker en afvallen: een slechte combinatieJe zult ongetwijfeld weleens gehoord hebben dat suiker slecht voor je is. Dat is niet geheel juist. Een klein beetje (natuurlijke) suiker is niet slecht voor je. Maar zoals bij alles: teveel is niet goed. Dit artikel laat je zien waarom teveel suiker slecht is.

De enige functie van suiker is het leveren van energie aan je lichaam. De snelheid waarmee voeding energie levert, is gelijk aan de omzettingssnelheid van het voedingsmiddel tot glucose. Gezien suikers kleine moleculen zijn, worden ze snel omgezet tot glucose (glucose is overigens zelf een suiker). Wanneer je veel suiker inneemt, kan je lichaam dit niet vewerken en zal het ervoor kiezen om de suikers op te slaan als reserve-vet.

Wanneer je net een inspannende sport hebt geoefend, zoals krachttraining of hardlopen, is je lichaam overigens wel in staat om veel suikers op te nemen. Sporters nemen vaak dextrose na een training om hun energieniveau weer op peil te brengen.

Suikers worden dus snel omgezet en hebben een grote kans om tot vet verwerkt te worden. Je hebt na het eten van suikers dus snel weer trek. Je zal hierdoor sneller naar iets nieuws grijpen wat suiker bevat, om je "honger" te stillen. Hierdoor kom je in een cyclus terecht waarin je suiker blijft eten. Dit heeft als gevolg dat je veel vet gaat aanmaken.

Het is beter om om de twee uur iets te eten wat langzaam verteert. Hierdoor blijft je suikerspiegel laag en constant. Zoek dus voedsel uit met een lage Gi-waarde


Datum: 10-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.