Voeding - Welke soorten vetten zijn er en welke zijn goed voor je?

Welke soorten vetten zijn er en welke zijn goed voor je?De goede vetten (in kleine hoeveelheden) eten is belangrijk voor een goede gezondheid. Je lichaam heeft goede vetten nodig voor o.a. het opnemen van bepaalde soorten vitaminen, het transporteren van voedingsstoffen en het opbouwen van cellen. Maar omdat de meeste vette producten lekker smaken, is het makkelijk om teveel te eten.

Er is een aantal soorten verschillende vetten en oliën. Deze hebben allemaal een andere invloed op je lichaam. Dus welke vetten je eet, is even belangrijk als hoeveel vet je eet.

Eet vaker meervoudig onverzadigde vetten

Omega-3 en Omega-6 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die goed zijn voor je gezondheid. De meesten onder ons zouden meer Omega-3 vetten moeten eten. Omega-3 vetzuren helpen om de kans op hart- en vaatziekten te verminderen. Goede bronnen van Omega-3 vetzuren zijn vette vis (zoals haring, zalm, makreel en sardientjes), donkere bladgroenten, pompoenpitten, lijnzaadolie en walnoten. Je hebt slechts kleine hoeveelheden nodig, maar omdat ze niet in al te veel voedingsmiddelen zitten kun je er snel een tekort aan krijgen.

Omega-3 vetzuren verminderen je slechte cholesterol. Maar teveel omega-6 kan je goede cholesterol verminderen. Het is dus beter om omega-6 vetzuren met mate te eten. Omega-6 vetzuren vind je in zonnebloemolie, olijfolie en noten.

Eet enkel onverzadigde vetten met mate

Enkel onverzadigde vetten verlagen net als meervoudig onverzadigde vetten je slechte cholesterolgehalte en helpen de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. De voornaamste bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn olijfolie, koolzaadolie, pinda's, avocado's, sesamzaad, cashewnoten en amandelen. Let op! Palmolie en kokosolie zijn een uitzondering; deze bevatten verzadigd vet.

Eet minder verzadigd vet

Verzadigde vetten hebben geen positieve bijwerkingen op je gezondheid. Ze laten je aderen dichtslibben en zorgen zo voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Vetten die veel verzadigd vet bevatten zijn hard op kamertemperatuur en zitten veelal in dierlijke producten zoals kaas en vlees. Ook "Processed Foods" zoals koekjes, donuts, cake en chocolade bevatten deze vetten in hoge concentraties.


Datum: 13-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

tieme schreef:

de eiwitten zijn ook goed voorje

# 24/10/2011

stefan de vrij schreef:

ik ben voor feyenoord

# 24/10/2011

jorn schreef:

ik ben ook voor feyenoord

# 08/11/2011

henk schreef:

ik ben voor Ajax!!!!! AJAX AMSTERDAM!!!!!!!

# 19/12/2011

kees schreef:

ik ben voor friet !!

# 15/01/2012

danielle schreef:

jj

# 09/02/2012

lol schreef:

ik heb een boner :) boegagagaga

# 13/03/2012

blije schreef:

ik ben blij

# 21/03/2012

voor allen debielen schreef:

dit gaat over vetten en chit maar julllie moeten weer kinderachtig doen, maak meteen einde aan jullie leven? mogoolen

# 27/11/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.