Voeding - Welke rol spelen etenstijden bij een gezonde levensstijl?

Welke rol spelen etenstijden bij een gezonde levensstijl?Veel mensen denken dat alleen “teveel eten” dik maakt. Of zoals het ook wel in de volksmond gezegd wordt: “teveel calorieën eten, maakt dik”. Deze mensen begrijpen dan ook zelf niet waarom ze overgewicht hebben, want ze zijn er van overtuigd dat ze bijna niets eten. Een belangrijke factor die vaak over het hoofd wordt gezien, is de tijden waarop wordt gegeten.

Gewichtsverlies

Het volgende stukje kan ik niet vaak genoeg blijven herhalen: Wanneer je te weinig eet, krijg je niet voldoende energie binnen en zal je lichaam spieren afbreken om aan de benodigde energie te komen. Je verliest hiermee gewicht , maar het is niet je bedoeling om gewicht in de vorm van spiermassa te verliezen!

Wanneer je teveel eet en dus een overschot aan energie binnenkrijgt, zal je lichaam het opslaan als reserve-vet voor wanneer er tijdelijk geen brandstof is. Het reserve-vet kun je weg krijgen door langdurig cardio-oefeningen op 65% van je maximale hartslag te doen.

Het is verder belangrijk om een constante inname van voeding te hebben en zo dus ook de bloedsuikerspiegel constant te houden. Daarvoor is het aan te raden om voedsel met een lage Gi-waarde te nemen, wat betekent dat de voeding langzaam verteert.

Ontbijt

Een groot deel van de mensen die willen afvallen, slaat het ontbijt over. Dit is een grote fout! Nadat je een hele nacht al niet gegeten hebt, ga je je lichaam nog langer van voeding onthouden.  Hierdoor zal je lichaam spieren gaan afbreken. Lees meer in het artikel over "waarom wel ontbijten?".

Tussendoortjes

Tussen je ontbijt, lunch en diner zit gemiddeld wel 4 tot 5 uur. Dat is te lang om zonder voeding te zitten. Neem een tussendoortje 2 tot 3 uur na je ontbijt. Het liefst natuurlijk een tussendoortje dat langzaam verteert. Bijvoorbeeld een banaan, kwark of yoghurt. Dit geldt ook voor de maaltijd tussen je lunch en diner.

Laat diner

Sommige mensen eten 's avonds pas na 20:00 uur of zelfs later. Allereerst loop je dan het risico dat je van te voren naar snacks gaat grijpen om je hongergevoel te onderdrukken. Verder eet je je grootste maaltijd van de dag vlak voor je gaat slapen. Je stofwisseling wordt 's avonds trager en kan deze maaltijd niet meer goed verwerken.  Verder beweeg je 's avonds meestal ook niet veel meer. Deze maaltijd zal dan sneller worden omgezet in reserve-vet.

Voor het slapen gaan

's Nachts verbruik je ook energie; je haalt nog steeds adem. Eet voor je gaat slapen nog een kleine maaltijd die rijk is aan eiwitten en weinig koolhydraten bevat. Bijvoorbeeld magere zuivelproducten.

English View this article in English: What is the role of meal times in a healthy lifestyle?.


Datum: 23-08-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.