Voeding - Eiwitten

EiwittenEiwitten, ook wel proteïne genoemd, vervullen belangrijke functies in ons lichaam. Vrijwel alle enzymen (stoffen die biochemische reacties versnellen), zijn eiwitten. Ook stoffen die signalen doorgeven zijn eiwitten. Onze spieren zijn tevens opgebouwd uit eiwitten. Om nieuwe spieren aan te maken, moet je dus eiwit eten. Daarom is eiwit ook voor de groei van kinderen belangrijk. Ook voor het herstel van spieren na intensieve inspanning zijn eiwitten belangrijk.

Eiwitten zijn enorme moleculen die zijn opgebouwd uit aminozuren. Hiervan zijn 20 soorten die de mens in zijn metabolisme gebruikt. Er zijn ontelbaar veel eiwitten mogelijk door de aminozuren in een molecuul van volgorde te veranderen. Wanneer je eiwit uit voeding haalt, breekt je lichaam dit af tot losse aminozuren en maakt er een ander eiwit van door de aminozuren weer in een andere volgorde te zetten.

Eiwitten haal je voornamelijk uit dierlijke producten. Er zijn ook plantaardige producten die eiwitten bevatten, maar die kunnen ons niet in voldoende hoeveelheid voorzien van de alle 20 aminozuren. Daarom heb je als veganist een probleem. Vegetariërs kunnen deze eiwitten nog uit zuivel halen.

Eiwitrijke producten

  • Vissoorten (tonijn, zalm, makreel)
  • Pinda's (maar veel vet en het is plantaardig)
  • Zuivel (met name kwark is rijk aan eiwit, yoghurt, melk, kaas)
  • Vlees en gevogelte (kipfilet, ham, kalkoen, biefstuk)
  • Soja-producten

Eiwitbehoefte

Als je een normale leefwijze hanteert, is 50 gram eiwit per dag voldoende. Reken hierbij alleen volledige eiwitbronnen mee (dus geen rijst, bonen, pinda's en andere plantaardige producten). Als sporter heb je voor spieropbouw 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig.

Als toevoeging op je dagelijkse inname kun je eiwitpoeder kopen. Zo is wei-eiwit (whey-protein), het meest populaire product. Verder is er melk-eiwit en soja-eiwit in poedervorm te koop.


Datum: 17-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

stefan schreef:

dat mag niet he

# 24/10/2011

Jan schreef:

-_-

# 19/11/2011

Admin schreef:

"(-_-)

# 19/11/2011

schreef schreef schreef:

Ik weeg 90 kg,ik haal 180g eitwit nooit denk ik

# 23/01/2012

Ruigboy schreef:

Tuurlijk haal je de 180g eiwit wel. Gebruik eiwitshakes! Kijk eens op www.krachtshop.nl. 1 kg whey voor 16,95, of 1kg soja eiwit voor 14,95!

# 23/08/2012

Ferdy Bossy schreef:

Door een ruggenprik kreeg ik polyneuropathie (is een aandoening van de zenuwen en valt onder de categorie spierziekten) na een beetje struinen op het net las ik dat het ook kan ontstaan door een fout eiwit. En dact toch eens proberen, neem nu om de drie uur een eetlepel eiwit. En (dit is geen grapje) kan nu weer eten met mes en vork.

# 24/08/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.