Voeding

Deze categorie bevat informatie over allerlei voedingsmiddelen. Aan de orde komen onderwerpen als: welke voedingsmiddelen zijn goed voor je en welke niet? wat is de functie van mineralen als calcium, magnesium of fosfor? Daarnaast selecteren we een aantal producten die we uitlichten, zoals de superfoods. Voedingsmiddelen die je langdurig van energie voorzien.

Goede en slechte vetten

Goede en slechte vetten

Nog steeds niet overtuigd van de noodzaak om te stoppen met koekjes, vette snacks en junkfood? Dan volgt hier nog maar eens een wake-up call: deze troep bevat - behalve loze calorieën, kleur- geur- en smaakstoffen, erg veel suiker c.q. zout - zogenaamde transvetten.

» Lees verder

Snel afvallen: zes simpele tips die 100% zeker werken

Snel afvallen: zes simpele tips die 100% zeker werken

Veel mensen willen snel afvallen. Meestal zijn diëten om snel af te vallen slecht voor je lichaam omdat je bijvoorbeeld te weinig energie binnenkrijgt of niet gevarieerd genoeg eet. Hier volgt een zestal tips om op een verantwoorde manier af te vallen.

» Lees verder

Eten volgens de voedingsschijf: belangrijk of kwakkel?

Eten volgens de voedingsschijf: belangrijk of kwakkel?

De laatste tijd zijn diëten waarbij je bepaalde producten niet mag consumeren heel populair. Maar nu is de vraag of dit een goede manier is om af te vallen.

» Lees verder

Waarom diëten slecht zijn voor je gezondheid

Waarom diëten slecht zijn voor je gezondheid

De overgrote meerderheid van diëten is niet effectief. Dit wordt niet veroorzaakt door een gebrek aan wilskracht, maar doordat je door middel van een dieet schade aan je lichaam toebrengt.

» Lees verder

Doet appelazijn je vermageren?

Doet appelazijn je vermageren?

Veel mensen gebruiken appelazijn om af te slanken, het is een belangrijk ingrediënt in verscheidene afslankproducten. Appelazijn is een mengsel van azijnzuur dat gemaakt wordt door appelgisting. Er zitten cholesterolverlagende pectine, mineralen en vitaminen in.

» Lees verder

Artisjokken

Artisjokken

Toscaanse artisjokken zijn diep paars... prachtig. Haast te mooi om op te eten. Maar dat moet je toch maar doen, want artisjokken zijn verrassend lekker. We hebben er al eerder aandacht aan besteed, aan deze bijzondere en prachtige groentesoort.

» Lees verder

Welke rol spelen etenstijden bij een gezonde levensstijl?

Welke rol spelen etenstijden bij een gezonde levensstijl?

Veel mensen denken dat alleen “teveel eten” dik maakt. Of zoals het ook wel in de volksmond gezegd wordt: “teveel calorieën eten, maakt dik”. Deze mensen begrijpen dan ook zelf niet waarom ze overgewicht hebben, want ze zijn er van overtuigd dat ze bijna niets eten. Een belangrijke factor die vaak over het hoofd wordt gezien, is de tijden waarop wordt gegeten.

» Lees verder

Superfoods: Algen

Superfoods: Algen

Algen waren de eerste vorm van leven op aarde en de kracht ervan is enorm. Algen bevatten alle essentiële vitamines, mineralen, aminozuren en proteïnen. Het is waarschijnlijk de hoogste bron van voeding in ons bestaan. Algen zijn heel goed verteerbaar. Er zijn wel dertigduizend algensoorten, maar voor onze gezondheid zijn de meest belangrjke: Wilde blauw-groene alg, Spirulina en Chlorella.

» Lees verder

Etiketten op voedingsmiddelen lezen

Etiketten op voedingsmiddelen lezen

Etiketten op voedingsmiddelen zijn een belangrijke bron van informatie over het desbetreffende voedingsmiddel. In het bijzonder als het om de slechte bestanddelen ervan gaat, want die proberen we nu net te vermijden. De ingrediënten worden vermeld in volgorde van gewicht, dus de stof die er het meest inzit qua gewicht, wordt eerst genoemd. Ook informatie over eventuele kleurstoffen, conserveermiddelen, vetten, extra toevoegingen van suiker, alsmede over de voedingswaarde, zijn allemaal op deze etiketten te lezen. Voor alle duidelijkheid: soms staat het op etiketten, maar meestal staat het gewoon ergens op de verpakking!

» Lees verder

Bereken je caloriebehoefte

Bereken je caloriebehoefte

Hoeveel calorieën moet jouw voeding per dag leveren? Dat is afhankelijk van je leeftijd, gewicht en je doel. Dit artikel bespreekt hoe je je caloriebehoefte uitrekent.

» Lees verder

Eiwitten

Eiwitten

Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, vervullen belangrijke functies in ons lichaam. Vrijwel alle enzymen (stoffen die biochemische reacties versnellen), zijn eiwitten. Ook stoffen die signalen doorgeven zijn eiwitten. Onze spieren zijn tevens opgebouwd uit eiwitten. Om nieuwe spieren aan te maken, moet je dus eiwit eten. Daarom is eiwit ook voor de groei van kinderen belangrijk. Ook voor het herstel van spieren na intensieve inspanning zijn eiwitten belangrijk.

» Lees verder

Wat zijn calorieën precies en wat hebben ze te maken met afvallen?

Wat zijn calorieën precies en wat hebben ze te maken met afvallen?

Een calorie is niets ingewikkelds; het is de eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. De calorie wordt op een, naar mijn mening, verkeerde manier gehyped in het voedingscircuit. Wetenschappelijk slaat een zin als “in dit product zitten veel calorieën”, nergens op. Dit moet eigenlijk zijn “dit product bevat veel potentiële energie”. Je zegt ook niet “in deze wandeling zitten veel meters”. Vanwege mijn wetenschappelijke achtergrond, gaan mijn handen jeuken als mensen dit soort zinnen roepen. Dit artikel gaat dieper in op de calorie.

» Lees verder

Spirulina: een gezonde alg

Spirulina: een gezonde alg

Spirulina is een blauw-groene alg die al sinds de prehistorie bekend is. Het is een echte “health booster”. Het is een echte “superfood”. Het is een bron van een groot aantal essentiële voedingsstoffen zoals antioxidanten, chlorophyll, vitamine B12, ijzer, GLA (gamma-linoleic acid) en plantaardige eiwitten. Spirulina bevat 20 keer zoveel eiwit als een zelfde hoeveelheid soja bonen! Deze alg draagt dus in positieve zin bij aan een hele hoop lichaamsfuncties: het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel, verlagen van slecht cholesterol, je lichaam voorzien van energie en je immuunsysteem regelen.

» Lees verder

Zout veroorzaakt een hoge bloeddruk

Zout veroorzaakt een hoge bloeddruk

Voor een goede afwatering en het regelen van je bloeddruk, is zout nodig. Maar teveel zout zorgt voor problemen. Daarom raden voedingsexperts aan je zoutinname in de gaten te houden en niet meer dan de ADH van 6 gram per dag te eten. Sommige voedingsmiddelen bevatten al genoeg zout om je in één keer over de ADH heen te helpen.

» Lees verder

Magnesium: een essentieel mineraal

Magnesium: een essentieel mineraal

Magnesium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt in ons lichaam. Het zorgt voor de opbouw van botten en speelt een belangrijke rol in het regelen van het immuunsysteem, je spieren, je hart en je zenuwen.

» Lees verder

Welke soorten vetten zijn er en welke zijn goed voor je?

Welke soorten vetten zijn er en welke zijn goed voor je?

De goede vetten (in kleine hoeveelheden) eten is belangrijk voor een goede gezondheid. Je lichaam heeft goede vetten nodig voor o.a. het opnemen van bepaalde soorten vitaminen, het transporteren van voedingsstoffen en het opbouwen van cellen. Maar omdat de meeste vette producten lekker smaken, is het makkelijk om teveel te eten.

» Lees verder

Superfoods: Zalm

Superfoods: Zalm

Zalm is niet alleen heel lekker, maar ook een echte superfood! Zalm is rijk aan eiwit en gezonde omega vetten. Zalm is een van de geheimen achter de gezonde leefwijze op het Japanse eiland Okinawa.

» Lees verder

Superfoods: Linzen

Superfoods: Linzen

Vroeger waren linzen zeer gangbaar in het dagelijks eetpatroon. Hedendaags eten we zelden nog linzen. Toch zijn linzen erg gezond omdat ze langzaam verteren en rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen.

» Lees verder

Superfoods: Magere kwark

Superfoods: Magere kwark

Magere kwark is naar mijn mening het beste zuivelproduct wat er is. Magere kwark bevat zoals de naam al doet vermoeden weinig vet. Verder is het beter dan yoghurt vanwege het hoge eiwitgehalte. Eiwitten functioneren als bouwstof voor je lichaam. Ze herstellen je spieren na intensief gebruik. Verder heeft kwark een relatief lage calorische waarde.

» Lees verder

Superfoods: Walnoten

Superfoods: Walnoten

Walnoten zijn erg voedzame noten. Ze zijn rijk aan essentiële voedingstoffen zoals kalium, calcium, vitamine e, magnesium, foliumzuur, plantaardig eiwit en vezels. Maar helaas, ze bevatten net als andere noten, wel veel vet. Dit betekent dat walnoten een hoge calorische waarde hebben. Het positieve is dat dit voor het grootste gedeelte wel goede vetten zijn.

» Lees verder

Drink jij wel voldoende water?

Drink jij wel voldoende water?

Wanneer ik om me heen kijk, zie ik dat 90% van de mensen een verkeerde drink-stijl heeft. Ik vraag mensen weleens “Drink jij wel genoeg water?”… een vraag die ze vrijwel allemaal beantwoorden met “ja”. Als ik hierna doorvraag wat ze dan drinken, komt er als antwoord uit “cola, thee, koffie, vruchtensap”. Het is echter belangrijk om MINIMAAL twee liter water per dag binnen te krijgen.

» Lees verder

Suiker en afvallen: een slechte combinatie

Suiker en afvallen: een slechte combinatie

Je zult ongetwijfeld weleens gehoord hebben dat suiker slecht voor je is. Dat is niet geheel juist. Een klein beetje (natuurlijke) suiker is niet slecht voor je. Maar zoals bij alles: teveel is niet goed. Dit artikel laat je zien waarom teveel suiker slecht is.

» Lees verder

Superfoods: Bananen

Superfoods: Bananen

Diëten voor gewichtsverlies raden vaak af om bananen te eten. De reden daarvoor is dat bananen “veel calorieën zouden bevatten”. Aan de ene kant is dit waar; een gemiddelde banaan levert je 125 kcal. Maar een calorie is niet de enige boosdoener van overgewicht. Een minstens zo belangrijke factor is de Gi-waarde van een voedingsmiddel. Oftewel, hoe snel een product in glucose wordt omgezet.

» Lees verder

Mager broodbeleg voor de lunch

Mager broodbeleg voor de lunch

Ik zie vaak mensen in mijn directe omgeving "verkeerd" broodbeleg eten met de lunch. Onder "verkeerd" broodbeleg versta ik o.a. chocoladepasta, jam met toegevoegde suikers en vette kaas. Het zal je niet verbazen dat al deze mensen ook dik zijn. Wanneer je op een gezond gewicht wilt blijven, moet je broodbeleg kiezen dat rijk aan eiwit is en weinig suiker en vet bevat. In dit artikel geef ik je een aantal suggesties voor mager, maar toch lekker broodbeleg.

» Lees verder

Superfoods: Havermout

Superfoods: Havermout

Een nieuw artikel in onze superfoods-categorie. Deze keer bespreken we havermout. Een havermout- of brintapapje vind je misschien ouderwets, maar tegenwoordig is het met name onder sporters weer helemaal in. Maar havermout is niet alleen voor sporters heel goed...

» Lees verder

Vezels

Vezels

Vezels vormen een belangrijk onderdeel van ons dieet. De wetenschappelijke naam is non-starch polysaccharides (NSP). In feite zijn vezels complexe koolhydraten die niet door ons lichaam kunnen worden verwerkt, maar we hebben ze wel nodig voor een goede darmwerking.

» Lees verder

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D (Calcitriol) is een in vet oplosbaar vitamine dat werkt als een hormoon. Het regelt de aanmaak van botten en de absorptie van calcium en fosfor vanuit het darmkanaal. Het zorgt voor het transport van calcium tussen het bloed en de botten en andersom.

» Lees verder

Superfoods: Kidneybonen

Superfoods: Kidneybonen

Een voedingsmiddel dat ideaal is als je wilt afvallen of actief aan sport doet. Kidneybonen zijn bonen die erg langzaam verteren in je lichaam waardoor ze je langdurig energie geven.

» Lees verder

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.