Beweging en sport - Fitnessoefeningen: Standing Calf Raises (kuiten)

Fitnessoefeningen: Standing Calf Raises (kuiten)Een spier die erg moeilijk is om te laten groeien is de kuitspier. Veel mensen trainen hem meerdere keren per week en kunnen soms dagen niet fatsoenlijk lopen, maar de kuiten weigeren om te groeien. Dit artikel bespreekt de Standing Calf Raise; de meest gebruikte oefening voor de kuiten.

Vaak wordt gezegd dat je kuiten met hele hoge gewichten moet trainen om ze te laten groeien. Ik denk zelf dat dit niet juist is. Kijk maar eens naar voetballers of hardlopers. Zij hebben relatief grote kuiten en rammen er niet met hoge gewichten op, maar doen een langdurige beweging. Ook dikke mensen hebben grotere kuitspieren. Dit komt omdat hun lichaam langdurig een groot gewicht moet dragen.

Uitvoering

De Standing Calf Raise kun je uitvoeren in de speciale machine die hiervoor is. Deze staat in de meeste fitnesscentra. Je kunt hem ook gewoon met een dumbell in beide handen of een halter in je nek doen. Daarbij kun je als hulpmiddel een houten blokje gebruiken omdat de beweging hierbij langer is.

Ga met je tenen op het blok van de machine staan en laat je hielen buiten de machine hangen. Stel de schoudersteunen zodanig af dat je een klein beetje gebogen in de machine staat. Kom nu langzaam omhoog. Zorg dat je lichaam en je benen recht blijven. Dit is wat veel sporters niet doen. Zij buigen door hun knieën, zodat ze de quadriceps gebruiken. Ter variatie kun je de positie van je voeten iets veranderen door bijv. je tenen naar binnen te laten wijzen. Zo leg je de druk op een ander deel van de spier.

Standing Calf Raise: een oefening voor de kuiten

Aantal herhalingen

Zoals bovengenoemd, denk ik dat veel herhalingen met een lager gewicht beter zijn dan weinig herhalingen met een hoog gewicht. Maak dus meer dan 20 herhalingen per set. Doe 3 tot 4 sets.

Je kunt ook de volgende tactiek toepassen: Pak een hoog gewicht en houd op de top 2 seconden vast. Ga terug naar de beginpositie en wacht 4 seconden. Je zult merken dat je veel meer herhalingen kunt maken op deze manier. Hiermee is de training effectiever.

Je kunt ook je kuiten trainen op de Leg Press door je tenen laag op het blok te plaatsen.


Datum: 08-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.