Beweging en sport - Fitnessoefeningen: Military Press (Schouders)

Fitnessoefeningen: Military Press (Schouders)Brede schouders maken een gespierde indruk. Een van de oefeningen die tot sterktere schouders leidt is de Military Press... ook wel Front Schoulder Press genoemd. De oefening richt zich met name op de voorkant van de schouders, maar traint ook de trapezius en triceps. Het is dus een compound-oefening.

Uitvoering

Voor deze oefening heb je een halter nodig, of twee losse dumbells. Pak de halter vast op iets meer dan schouderbreedte, plaats je voeten op schouderbreedte en houd je rug goed recht. Leg de stang op de bovenkant van je borst. Stoot de stang beheerst omhoog en houd je ellebogen in de hoogste positie iets gebogen. Laat de stang weer rustig terugzakken tot aan je borst.

Je kunt de oefening ook zittend op een bankje doen. Ik neem hierbij zelf een bankje zonder rugleuning, want die hindert me. 

Front Shoulder Press

Aantal herhalingen

Doe 3 sets. Begin met 12 herhalingen, daarna 10 herhalingen en sluit af met 8 herhalingen. Kies een geschikt gewicht zodat je na deze herhalingen ook niet meer verder kunt.

Bench Press

Deze oefening is een prima manier om je Bench Press te verbeteren. Train 1x per week je schouders en 1x per week je borst, met zoveel mogelijk tijd tussen beide dagen. Je zult zien dat je Bench Press veel beter gaat.

Andere schouderoefeningen

  • Front Shoulder Raise (isolatie). Deze oefening kun je prima na je Military Presses doen.
  • Upright Row (compound, voor de zijkant van je schouders)
  • Neck Press (compound voor de achterkant van je schouders)
  • Lateral Raises (isolatie voor de zijkant van je schouders)
Er is nog een aantal andere oefeningen voor de achterkant van je schouders, maar deze zitten vrijwel allemaal in een goede rugtraining.

Datum: 17-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Sven schreef:

Klopt niet volledig namelijk dat je het bovenlichaam en onderlichaam best niet gelijk traint. Ook train je beter 2 à 3 spiergroepen max per keer.

# 19/09/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.