Beweging en sport - Creatine Ethyl Ester

Creatine Ethyl EsterCreatine Monohydraat is een supplement dat voor extra uithoudingsvermogen tijdens cardio- of krachttrainingen zorgt. Helaas wordt creatine monohydraat slecht door het lichaam opgenomen. Creatine Ethyl Ester (CEE) is een variant op monohydraat die wel goed opneemt in het lichaam. De opname is volgens een aantal fabrikanten tien keer beter.

Met creatine monohydraat hadden sporters al sterk merkbare toename in kracht, maar met creatine ethyl ester neemt de krachttoename met zelfs 20% toe. Binnen zes weken kun je met CEE twee tot vier kg spiermassa opbouwen.

Hoe werkt creatine ethyl ester?

Creatine is een hulpstof voor "recycling" van ATP (AdenosineTrifosfaat, de energiedrager in het menselijk lichaam) tijdens een training. Hoe hoger de concentratie creatine in de spier, hoe beter dit recyclingproces verloopt. Dit leidt tot meer energie voor de spieren, en dus meer uithoudingsvermogen.

Creatine Monohydraat wordt helaas niet goed opgenomen in de spieren omdat creatine door een vetlaag in het membraan heen moet, om naar de spier te komen. CEE heeft dit nadeel niet omdat de ester makkelijk door de vetlaag heen kan.

Voordelen van creatine ethyl ester

  • Geen oplaadfase maar direct resultaat, in tegenstelling tot creatine monohydraat
  • Toename in kracht en uithoudingsvermogen
  • Geen ophoping van vocht in de spieren.
  • Toename aan pure, gedefinieerde spiermassa
  • Geen buikkrampen en nierproblemen zoals bij creatine monohydraat

Het enige nadeel t.o.v. creatine monohydraat is de prijs.

Gebruik

Het gebruik verschilt per fabrikant. Meestal wordt 2,5 gram voor en 2,5 gram na de training aangeraden, opgelost in water of fruitsap. Neem op rustdagen 2,5 gram bij het ontbijt. Het is niet bekend of cafeïne ook op de CEE-opname een negatieve invloed heeft. Neem voor de zekerheid dus zoveel mogelijk tijd tussen een cafeïnehoudend product en de inname van CEE.

Soorten creatine ethyl ester

Er zijn twee soorten creatine ethyl ester. De HCl en de malaat variant. Je kunt beter de HCl variant nemen omdat een malaatdeeltje veel zwaarder is en zo een groot deel van het gewicht van je creatine in beslag neemt. Met HCl heb je dus relatief meer creatine in je supplement.

De smaak van een HCl is echter zeer bitter. Mix het in 100 mL fruitsap en sla het in een keer achterover om zo min mogelijk te merken van deze vieze smaak.


Datum: 08-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.