Beweging en sport - Cardiotraining: een effectieve manier om vet te verbranden

Cardiotraining: een effectieve manier om vet te verbrandenEen groot aantal mensen denkt dat weinig eten de manier is om af te vallen. Je gewicht zal inderdaad afnemen als je weinig eet. Dit zal echter voor een groot deel veroorzaakt worden door spieren die worden afgebroken. De primaire energiebron voor het lichaam is suiker uit de bloedstroom (al je voeding wordt via ingewikkelde stappen omgezet tot glucose, een suiker). Wanneer je te weinig eet, is de suikerconcentratie in het bloed laag. De secundaire energiebron wordt dan spierweefsel; je lichaam zal dus spieren gaan afbreken om zichzelf van energie te voorzien.

Wanneer je teveel eet, zal je lichaam het overschot omzetten tot vetreserve. Hoe meer spieren je hebt, des te hoger je energieverbruik is (en hoe meer "calorieën je nodig hebt"). Wanneer je dus te weinig eet, breken je spieren af en wordt je energiebehoefte steeds minder. Je gaat dus op deze manier meer reservevet aanmaken.

Hoe kun je het vet dan wel kwijtraken?

Onder bepaalde omstandigheden gebruikt het menselijk lichaam het reservevet als secundaire energiebron. Wanneer je langdurig beweegt op een hartslag van ongeveer 65% van je maximale hartslag, wordt vet als secundaire energiebron gebruikt. Dit is de reden waarom cardiotraining essentieel is bij het verliezen van vet.

Wat is cardiotraining?

Cardio is een afkorting van cardiovasculair, wat betekent dat je hartslag omhoog gaat. Bij cardiotraining werk je op 60% tot 70% van je maximale hartslag. Het is langdurig bewegen, maar niet zodat je je longen uit je lijf jaagt. Bij cardiotraining moet je denken aan fietsen, hardlopen, roeien, zwemmen, steppen enz.

Voordelen van cardiotraining

  • Het is een uitstekende manier om overtollige energie (calorieën) te verbranden, doordat de temperatuur van je lichaam stijgt, en je hart het vet "wegpompt".
  • Het verhoogt je longcapaciteit.
  • Het verbetert de conditie van je hart, waardoor de kans op een hartinfarct vermindert, je bloeddruk afneemt en je cholesterolgehalte afneemt.

Hoe vaak moet je trainen?

Vaak zie ik mensen zes dagen per week een half uur cardiotraining doen. Dit is geen effectieve manier om vet kwijt te raken. De eerste 15 tot 20 min. van je training zullen de suikers uit je bloedstroom als energiebron dienen. Daarna zal pas het reservevet worden aangesproken. Wanneer je dus 30 minuten traint, verbrand je daarin slechts gedurende 10 min. vet. Dit is bij zes keer per week trainen dus totaal 1 uur. Het is dus veel beter om drie keer per week 60 minuten te trainen. Op deze manier doe je dus 2 uur per week aan vetverbranding.

Welke soort cardiotraining is de beste?

Geen enkele soort cardiotraining is voor iedereen in het algemeen de beste te noemen. Het meest verstandige is, om de sport uit te oefenen die je het leukst vindt en waarbij je het meest gemotiveerd bent. Natuurlijk is het wel belangrijk om af en toe te wisselen van soort sport, omdat je zo gewenning voorkomt. Wissel bijvoorbeeld drie dagen per week af tussen fietsen, hardlopen, skaten en zwemmen.

Waar wacht je nog op? Pak de fiets, je skeelers of je zwemkleding en ga aan de slag!


Datum: 21-08-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

marcel schreef:

combineer cardio training met krachttraining vooraf. Zo verbrand je eerst je suikers, en heel veel energie. In het tweede deel van je training, 30 tot 45 minuten cardio op 80% van je max h.f.. Op deze manier verbrand je meer in een kortere tijd trainen. De na-verbranding van veel getilde kilo s zorgt voor nog meer vet verbranding. denk daar eens over na.

# 22/02/2011

boutkous schreef:

ik doe eesrt in middag 100 sit ups, daarna 100 reverse crunch, dat doe ik ook in de avond maar daarna ren ik een uurtje of voetbal ik een uurtje, soms fiets ik ook nog een uur of drie, ik ben 13 jaar weeg 37 kilko en heb een vetpercentage van 6%, kan ik een sixpack zo verkrijgen

# 28/02/2011

Mikey schreef:

Jongen je bent 13 jaar! Je doet veel te veel! Ga meer sit Ups doen

# 31/03/2011

Laurax schreef:

Werkt dat nou allemaal echt zo. Is het bewezen dat 1 uur op 60% de vetverbranding stimuleert? Of is het gewoon een simple calorieen in en calorieen verbruik verhaal. Het verschil in calorieen val je af of kom je bij in de vorm van vet. Sommige zeggen dat krachttraining effectiever is i.v.m. de naverbranding en herstel. Het enige dat echt werkt is een fietsvakantie. 5 tot 6 uur per dag op de fiets . Kom je 1000Kcal te kort ~200gram vet verlies per dag. Na twee weken dus 3 kilo lichter. En dat klopte inderdaad vorig jaar.

# 19/04/2011

John schreef:

Er staat dat voor het verminderen van het vetpercentage het beter is om 3 maal per week 1 uur te trainen i.p.v. 6 maal een half uur. Maar m.i. worden de suikers in je bloed op de dagen dat je niet traint en daardoor niet verbruikt en dus omgezet in vet ! M.i. maakt het voor het vetpercentage niet uit. Alles wat je eet en niet als ontlasting je lichaam verlaat en niet verbrandt moet ergens blijven.......

# 16/08/2011

miriam schreef:

ik ben hartpatiente 59j en heb lang niet meer aan fitness mogen doen de kilo's vlogen er dan ook gretig aan.Na het plaatsen van een defib kreeg ik van de cardioloog terug de toelating om aan cardiotraining te doen mits niet hoger te gaan dan 120 .de weegschaal gebruik ik weinig of niet werkt demotiverend,ik ga voorts op mijn laatste kledingmaten die ik niet meer kon dragen en ik kan zeggen DAT WERKT.ik ga minimum 3x per week trainen maar de eerste maand 5x.Ik ben nu 3 maand bezig en het resultaat mag er best wezen ik krijg terug een mooi figuur mijn bloeddruk is uitstekend en de cholesterol is terug op peil dieeten doe ik niet maar let wel op vetten en suikers;CARDIOTRAINING een echte aanrader!!!!!!!!

# 17/10/2011

Etienne schreef:

Ik gebruik de crosstrainer icm polar wearlink-. Train een uur 4x15minuten fatburning na 30 min getraind te hebben op Tacx of Multigym. Dit probeer ik 4 x per week te doen. ipv voor de tv te liggen 4 x 90 min per week sport let op vet eet geen margarine of boter probeer suiker te vermijden snoep niet etc resultaat startdatum 1 sep 2011 tot nu 16 kg kwijt

# 17/01/2012

emin schreef:

het draait niet enkel om trainen, maar ook om je voeding,... eet vetarm, veel protiene binnen krijgen en elke da 1 uur cardio training doen,.. mijn voorkuur spinning na je kardio training, 20 min,.. krachttraining,... veel water drinken, set-ups doe je bijna niets,.. je buikspieren worder er nie grooter op,... u vetlaag moet weg !! verlaag je vetpersentage to 5% en u buikspieren worden zichtbaar !!!!,....

# 20/02/2012

VANDIEST schreef:

GEEN

# 05/06/2012

Nando schreef:

Hey ik ben twaalf weeg 48 kilo loop dagelijk 10 toeren rond een voetbalveld fiets 3uur en doe 200 sit ups op een matje een keer per week ga ik zwemmen ben ik goed bezig

# 09/06/2012

Fernando schreef:

Per dag train ik ongeveer drie uur. Een uur daarvan doe ik intensieve cardio op ongeveer 80% hartslag en de overige twee uur breng ik door met het versterken en vergoten van mijn spiermassa. Soms ga ik ook nog zwemmen en paardrijden, maar dat doe ik hooguit een keer per week. Ik ben veertien jaar oud en heb nauwelijks vet. Mijn buikspieren zijn al mooi zichtbaar, ondanks dat ik pas twee jaar bezig ben met deze training.

# 16/06/2012

ongelukkige schreef:

hallo ik ben een jongen van 13 en ik weeg 53 kg ik fiets 5 keer een half uur in de week 3keer per week waterpolo 1.5 uur 5 keer ik de week 30 sit ups en ik ben van etenstijl veranderd maar tog heb ik nog een hand vol vet help !!!!!!!!!

# 18/06/2012

J72 schreef:

hoe zit dat als je weke delen reuma hebt?

# 12/08/2012

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.