Beweging en sport - Fitnessoefeningen: Leg Press (Bovenbenen)

Fitnessoefeningen: Leg Press (Bovenbenen)Naast de squat, is de tweede belangrijke compound-oefening voor massa in de bovenbenen de Leg Press. Veel bodybuilders vinden deze oefeningen minder dan de (vrije) squat omdat je in deze oefening geen balanstechniek hoeft te gebruiken. Toch is de Leg Press een goede oefening om na je squats te doen en alle energie uit je beenspieren te trekken. Ook voor lange mensen die moeite hebben met de squat, is de Leg Press een oplossing.

Met de Leg Press train je de bovenbenen (quadriceps), bilspieren, kuiten en gedeeltelijk de hamstrings.

Uitvoering

De Leg Press voor je uit op de daarvoor bestemde machine. Deze kun je in vrijwel elke sportschool vinden. Gaat op het kussen liggen en druk met je voeten langzaam het gewicht omhoog. Laat het gewicht ook weer langzaam zakken.

Leg Press Machine

Aantal herhalingen

Doe 3 tot 4 sets van deze oefening. Start met 12 herhalingen en verhoog daarna langzaam het gewicht tot je 8 herhalingen kunt maken. Voor afwisseling kun je af en toe je voeten op een andere positie op het blok zetten. Hiermee komt de druk op andere delen van de bovenbenen te staan, of juist meer of minder druk op de bilspier en kuiten.

Opwarmen

Begin voor je Leg Presses gaat doen met een cardio-warming-up (als het de oefening is waar je mee begint). Bijvoorbeeld hardlopen of fietsen. Train kort wat lichte Leg Extensions en een setje Leg Presses op een laag gewicht.

Een warming-up zorgt voor betere prestaties tijdens de training omdat je spieren 15% meer uithoudingsvermogen hebben als ze warm zijn.


Datum: 15-04-2008 | Schrijver: Jerome Wauters

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.