Beweging en sport

Deze categorie bevat artikelen met instructies over fitnessoefeningen, tips om bewegen leuker te maken, tips over cardio-oefeningen en informatie over supplementen voor sporters.

Spinning: een uitstekende manier om vet te verbranden

Spinning: een uitstekende manier om vet te verbranden

Spinning is de laatste tijd erg “in”. In dit artikel gaan we in op wat spinnen precies is en waarom het een uitermate geschikte methode is om vet te verbranden.

» Lees verder

Is een powerplate goed om te vermageren?

Is een powerplate goed om te vermageren?

De afgelopen tijd is de powerplate steeds populairder geworden. Je kunt ze bijna overal kopen, maar nu luidt natuurlijk de vraag of de powerplate een goed middel is om af te slanken

» Lees verder

Cardiotraining: een effectieve manier om vet te verbranden

Cardiotraining: een effectieve manier om vet te verbranden

Een groot aantal mensen denkt dat weinig eten de manier is om af te vallen. Je gewicht zal inderdaad afnemen als je weinig eet. Dit zal echter voor een groot deel veroorzaakt worden door spieren die worden afgebroken. De primaire energiebron voor het lichaam is suiker uit de bloedstroom (al je voeding wordt via ingewikkelde stappen omgezet tot glucose, een suiker). Wanneer je te weinig eet, is de suikerconcentratie in het bloed laag. De secundaire energiebron wordt dan spierweefsel; je lichaam zal dus spieren gaan afbreken om zichzelf van energie te voorzien.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Deadlift (Onderrug)

Fitnessoefeningen: Deadlift (Onderrug)

In veel sportscholen is deze oefening verboden omdat hij zo gevaarlijk zou zijn. Waarschijnlijk schrikt het woord "dead" al af. "Deadlift" betekent niet meer dan een gewicht vanuit een dode positie omhoog tillen. Ondaks alle verboden is het de meest effectieve oefening om snel massa in je rug te krijgen. Wanneer je je aan de voorschriften van de oefening houdt, hoef je niets te vrezen. Oefen de deadlift met een laag gewicht zodat je went aan de juiste vorm.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Stomach Vacuum (Buikspieren)

Fitnessoefeningen: Stomach Vacuum (Buikspieren)

Deze oefening is iets anders dan andere buikspieroefeningen. Het traint de inwendige buikspieren: oftewel de Tranversus Abdominis (TVA). Je ziet weleens mensen die geen gram vet op hun lichaam hebben, maar wel een uitgezette buik. Dit komt omdat de maag uitzet als je meer gaat eten. Om dit tegen te gaan en een plattere buik te krijgen, kun je de Stomach Vacuum oefening doen.

» Lees verder

Spieren opbouwen - Hoe begin je er aan?

Spieren opbouwen - Hoe begin je er aan?

Wil jij ook gespierder worden? In dit artikel geef ik je tips om te beginnen met krachttraining. Spieren opbouwen doe je door drie belangrijke factoren te combineren: trainen, slapen en eten. Vooral het eten en de juiste training doen leveren nogal problemen op bij beginners.

» Lees verder

Gespierdere armen? Train je triceps!

Gespierdere armen? Train je triceps!

De triceps is een spiergroep die door beginnende sporters vaak wordt genegeerd. Men traint meestal, ten onrechte, alleen de biceps. De biceps maakt slechts 1/3 deel van je arm uit, terwijl de triceps 2/3 deel omvat. Grote armen krijg je dus door de triceps. Bovendien bestaan er voor triceps echte compound-oefeningen, voor de biceps vrijwel alleen isolatie (wel compound bij rugoefeningen).

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Military Press (Schouders)

Fitnessoefeningen: Military Press (Schouders)

Brede schouders maken een gespierde indruk. Een van de oefeningen die tot sterktere schouders leidt is de Military Press... ook wel Front Schoulder Press genoemd. De oefening richt zich met name op de voorkant van de schouders, maar traint ook de trapezius en triceps. Het is dus een compound-oefening.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Preacher Curls (Biceps)

Fitnessoefeningen: Preacher Curls (Biceps)

Een oefening die de biceps geheel isoleert is de Preacher Curl. Deze oefening neemt ook de brachialis mee; een kleine spier die eigenlijk bij de biceps hoort. Deze oefening laat je biceps hard branden omdat er heel veel spanning op komt te staan.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Ab Knee Raises (buikspieren)

Fitnessoefeningen: Ab Knee Raises (buikspieren)

De Ab Knee Raises of Hanging Leg Raises zijn oefeningen voor de onderste buikspieren. Je doet deze oefening door je benen naar je bovenlichaam te trekken. Een andere gebruikelijke naam voor deze oefening is Leg Lifts.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Leg Press (Bovenbenen)

Fitnessoefeningen: Leg Press (Bovenbenen)

Naast de squat, is de tweede belangrijke compound-oefening voor massa in de bovenbenen de Leg Press. Veel bodybuilders vinden deze oefeningen minder dan de (vrije) squat omdat je in deze oefening geen balanstechniek hoeft te gebruiken. Toch is de Leg Press een goede oefening om na je squats te doen en alle energie uit je beenspieren te trekken. Ook voor lange mensen die moeite hebben met de squat, is de Leg Press een oplossing.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Abdominal Slant Board (Buikspieren)

Fitnessoefeningen: Abdominal Slant Board (Buikspieren)

Vorige week kondigde ik je al aan een aantal artikelen over buikspieroefeningen te gaan schrijven. Vandaag de eerste buikspieroefening: Abdominal Slant Board… ook wel “incline sit-up” genoemd. Deze oefening traint met name de bovenbuikspieren.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Dumbell Fly (Borstspier)

Fitnessoefeningen: Dumbell Fly (Borstspier)

De Dumbell Fly is na de Bench Press een tweede goede borstoefening. De Dumbell Fly is in principe een isolatie-oefening, maar de schouders werken bij deze oefening ook een beetje mee.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Cable Rows

Fitnessoefeningen: Cable Rows

Een mooie gespierde rug maakt je lichaam compleet. Een compound-oefening die de gehele bovenrug traint is de Cable Row, ook wel Seated Row genoemd. De Cable Row traint de trapezius, biceps, rhomboids, lats, teres en de achterkant van de schouders (Posterior Deltoid).

» Lees verder

Fitnessoefeningen: (Incline) Bench / Dumbell Press

Fitnessoefeningen: (Incline) Bench / Dumbell Press

Een van de basisoefeningen voor meer spiermassa is de Bench Press. Dit is een echte compound-oefening (een oefening waarbij meerdere spieren samenwerken) voor het bovenlichaam. Deze oefening heeft voornamelijk effect op de borst, schouders en triceps.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Buikspieren kweken

Fitnessoefeningen: Buikspieren kweken

Iets waar veel mannen naar streven is het kweken van een mooi "wasbordje" oftewel: buikspieren ontwikkelen. Vrouwen doen ook wel buikspieroefeningen om de buik strakker te krijgen.

» Lees verder

Creatine Ethyl Ester

Creatine Ethyl Ester

Creatine Monohydraat is een supplement dat voor extra uithoudingsvermogen tijdens cardio- of krachttrainingen zorgt. Helaas wordt creatine monohydraat slecht door het lichaam opgenomen. Creatine Ethyl Ester (CEE) is een variant op monohydraat die wel goed opneemt in het lichaam. De opname is volgens een aantal fabrikanten tien keer beter.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Standing Calf Raises (kuiten)

Fitnessoefeningen: Standing Calf Raises (kuiten)

Een spier die erg moeilijk is om te laten groeien is de kuitspier. Veel mensen trainen hem meerdere keren per week en kunnen soms dagen niet fatsoenlijk lopen, maar de kuiten weigeren om te groeien. Dit artikel bespreekt de Standing Calf Raise; de meest gebruikte oefening voor de kuiten.

» Lees verder

Fitnessoefeningen: Squats (bovenbenen)

Fitnessoefeningen: Squats (bovenbenen)

Veel krachtsporters trainen alleen hun bovenlichaam. Toch is het belangrijk om ook het onderlichaam te trainen. Dit zorgt voor een betere doorbloeding. Een ideale oefening voor je onderlichaam is de squat. De squat traint de billen, bovenbenen (quadriceps) en hamstrings.

» Lees verder

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.